perjantai 29. huhtikuuta 2016

Suomen liikenne edelläkävijäksi

Pariisin ilmastokokouksen seurauksena Europan Unionissa on käynnissä tavoitteiden asettaminen, mikä voi hävittää pohjan suomen biotalous strategialta. Suomen virallinen linja on, että puun käyttö energiantuotannossa on päästötöntä, tämä ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Tiedeyhteisö on kritisoinut pohjaisen energian käyttöä, esimerkiksi hakevoimaloissa tai biodieselinä ei ole päästötöntä. Oleellista huomioida, että kun puuta poltetaan, samanaikaisesti vähennetään metsässä olevan hiilen määrää ja metsien hiilinielua. Biodieselit ovat jopa normaalia dieseliä pahempia saastuttajia. Ilmastomuutoksen johdosta öljystä pyritään pääsemään eroon liikennepolttoaineena. Suomen tulisikin ottaa johtajuus ja edistää voimakkaasti autoilun sähköistymistä.
Saksassa sähköauton hankkija saa 4000€ ja hybridin hankkija 3000€ tukea. Suomen autoverojärjestelmä tukee jo vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa. Nykyisin autovero sähköautolle on nyt 4,4% ja laskee 2,7% vuonna 2019, lisäksi sähköauton omistaja hyötyy ajoneuvoverotaulukon alimmasta verosta. Saksassa tilanne on samanlainen, eniten päästävät autot maksavat enemmän kuin vähäpäästöiset. Sähkö autotkaan eivät toki ole päästöttömiä, niiden päästöt riippuvat sähköntuotanto tavasta, pahimmillaan päästöt voivat olla jopa polttomoottorisia pahempia. Suomessa tilanne on kuitenkin lohdullinen, tuotamme jo nyt suuriman osan sähköstä puhtaasti.
Suomi on jo nyt valmistunut hyvin sähköautoiluun, meillä on jo kattava sähkönlatauspisteverkosto. Alkuvaiheessa on hyvä tukea hybridejä, jotka mahdollistaa edelleen pitkien matkojen kulkemisen. Suomalaisten keskimääräinen työmatka on kuitenkin vain 14km, joten suurin osa matkoista voidaan toteuttaa jo nyt sähköautoilla. Nissan Leafillä pääsee yli 100km matkan yhdellä lautauksella, se riittää suurimpaan osaan työmatkoista.  Volvo onkin asettanut tavoitteekseen myydä miljoona sähköautoa sekä hybridiä vuoteen 2025 mennessä.
Suomen tulisi aloittaa nopeutettu siirtyminen sähköautoiluun. Biopolttoaineita ei tulla laskemaan tulevaisuudessa päästöttömiksi sekä niiden kustannus kilpailuetu tulee häviämään, kun sähköautojen tekniikka ottaa polttomoottoristen autojen tekniikan kiinni. Nopea siirtymine voidaan aloittaa tukemalla plug-in hybridien ja sähköautojen hankintaa laskemalla autoveron pohja nollaan, samalla progressiota voidaan vahvistaa paikkaamaan veropohjaa sekä vahvistamaan kilpailuetua. Nopeimmillaan sähköauton akusto voidaan ladata  15-30 minuutissa 80% varaustasoon , kun akuston riittävyys onnistutaan venyttämään 300km on enää vaikea perustella polttomoottoristen autojen käyttöä.
Sähköautot ovat vielä kalliimpia hankkia kuin polttomoottoriset autot, mutta tilanne on muuttumassa. Sähköautojen elinkaarikustannukset ovat jo vertailu kelpoisia polttomoottorisiin autoihin verrattuna, hybridien jo ollessa halvin vaihtoehto. Kalifornian myydyin auto onkin ollut pitkään Toyota Hybrid. Muutos alkaa usein asenteiden muutoksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti